top of page

תופים - הכלי והיסטוריה

עודכן: 8 באוג׳ 2018


האנסמבל המלכותי של צ'יף אבטיפי (בני הקוואהו בגאנה), שנת 1890

התופים עתיקים כמו האנושות עצמה! הכלי התיפוף הראשונים היו הידיים ואברי הגוף ועם הזמן נוצרו כלים מורכבים ויעילים יותר. התוף העתיק ביותר שהתגלה הוא בן 5000 שנה! בדרך כלל התוף בנוי מתיבת תהודה ועליו מתוח עור שבו מכים עם מקלות או בידיים. כוון התופים מתאפשר בעזרת מנגנון מכני המותח או משחרר את העור. בכל תרבות נוצרו כלים אופיינים, למשל, דרבוקה במזרח התיכון, ג'מבה באפריקה, טבלה בהודו וכו'. בתרבויות הקדומות היה לתופים תפקיד חשוב בהקשר החברתי הדתי והפוליטי. התופים שימשו בכינוסים חברתיים: חתונות, לוויות, טקסי ריפוי וכישוף, מלחמות ואף כאמצעי תקשורת.


מערכת התופים


מערכת התופים כפי שאנו מכירים אותה היום החלה להתפתח לפני כמאה שנה והיא בעצם שילוב של תופים ומצילות שבאו במקור מסין, אפריקה ואירופה. מערכות התופים הראשונות היו מורכבות מתוף בס, פדאל לרגל, סנר, טמטמים, היי הט ומצילה אחת או שתיים נוספות. מערכת התופים מאפשרת לאדם אחד לנגן בעזרת ארבעת הגפיים על תופים ומצילות שונים בו זמנית. תחילה שימשה המערכת לנגינת מקצבים פשוטים כחלק מה Rhythm section. בשנות ה-50 עם הולדת הרוקנרול והתפתחות הג'אז השימוש במערכת התפשט והנגינה נהפכה למורכבת יותר. מתופפים התחילו להרחיב את המערכת ע"י הוספת כלים נוספים. כל נגן יכול לבחור ממבחר עצום של כלים כדי לבנות את המערכת שתתאים לצרכיו ולטעמו.

היום ללא ספק מערכת התופים היא כלי ההקשה הנפוץ בעולם.


המערכת הדיגיטלית


בשנים האחרונות תופסת את מקומה מערכת התופים הדיגיטלית המדמה מערכת אקוסטית רגילה. הצליל נוצר לא ע"י ויברציה, אלא, ע''י חיישנים אלקטרונים. הצליל המושמע הוא צליל שנדגם ממערכת תופים אקוסטית. הנגינה מתבצעת על משטחי גומי או רשת המדמים מבנה של מערכת רגילה. מערכת כזאת מאפשרת נגינה שקטה בבית והנאה ממגוון עצום של צלילים. המערכת כוללת אפשרויות רבות המקלות על תהליך הלמוד: שירים מובנים,אפשרויות הקלטה ותוכניות לשיפור התרגול.

כיום רוב התלמידים בתחילת הדרך משתמשים בתופים דיגיטליים במקביל לשיעורים על הכלי האקוסטי.

בבית ספרנו מתקיימים שיעורי נגינה על מערכת תופים במגוון סגנונות (רוק, ג'אז, מוזיקה לטינית, מזרחית, היפ הופ ועוד). בשיעורים נתחיל בתרגול האחיזה הנכונה של המקלות ולמידת תבניות מקצב שונות (רבעים, שמיניות, חלקי שש עשרה, חלקי שלושים ושתיים). בסופו של דבר התלמיד יוכל ללוות את השירים האהובים עליו בתופים, לראות כיצד התופים משפיעים על השיר ולהבין את המבנה שלו בצורה עמוקה יותר.


אם אתם מרגישים את הקצב פועם בכם, את הגוף זז מעצמו למוזיקה וצורך להביע את עצמכם בתנועה וגם לנגן את השירים האהובים עליכם, אתם בהחלט מוזמנים אלינו ללמוד ולהמשיך את המסורת ארוכת השנים של תיפוף. בשיעורי התופים של בית הספר "רוקסקול", התלמיד יתרגל אחיזה ותנועה נכונה של המקלות, תיפוף משקלים שונים (4\4, 3\4) ותבניות קצב שונות (רבעים, שמיניות, חלקי שש עשרה, חלקי שלושים ושתיים). התלמיד ייחשף לשלל מקצבים וסגנונות: מרוק עד לטיני, ממוזיקת עולם עד ג'אז ומטאל, וגם יוכל ללוות את השירים האהובים עליו בתופים. התהליך ילווה על ידי צוות המורים המקצועי והקשוב בסביבה תומכת ומפרגנת שבה כל תלמיד ירגיש אהוב וילמד בהנאה.



פוסטים אחרונים

הצג הכול

חמישה גיטריסטים מעולים

ההיסטוריה של הגיטרה ככלי סולני התופס את מרכז תשומת הלב היא יחסית קצרה, אך כיום היא אחד מהכלים הנחשקים והפופולאריים ביותר בעולם. כמעט כל אחד רוצה ללמוד לנגן בגיטרה, ובעיקר בגיטרה חשמלית. בין היתר בשל ה

bottom of page